
Onderstaande vragen zijn op 31 maart bij de Wethouder van Alphen aan den Rijn besproken en achtergelaten ter beantwoording. Op 9 april is er aangegeven door de Gemeente z.s.m. antwoord te verstrekken op de petitiebrief vragen, en de aanvullende vragen in een aparte brief te beantwoorden. Het antwoord van het College op de petitievragen is uiteindelijk 24 april verstrekt aan de bewoners, en bij de Raadsvergadering van 22 mei aan de Raadsleden als akkoordbevinding stuk. De aanvullende vragen zijn tot op heden niet beantwoord, de bewoners vinden het antwoord van het College niet, niet volledig en soms zelfs onjuist en hebben verzocht om een aanvulling door een reactie op het antwoord te schrijven (zie volgend bericht op deze website).
Vragen Zienswijze:
Kunnen Burgemeester en Wethouders (Alphen aan den Rijn) inzicht verschaffen in het onderzoek? Wat is er onderzocht door het team projectmanagement van Gebiedsontwikkeling? Welke onderzoeken hebben als basis gediend in dit initiatief?
Kunnen Burgemeester en Wethouders (Alphen aan den Rijn) helderheid verschaffen ten aanzien van het doorlopen proces tot nu toe? Hoe kan een initiatief vanuit het team projectmanagement van gebiedsontwikkeling ingebracht worden in de raadsvergadering nog voordat dit breder is gedeeld met omwonenden, Provincie e.a.?
Wij willen de Burgemeester en Wethouders vragen niet akkoord te gaan met dit initiatief aangezien:
o Een bestemmingsplan wijziging zonder inspraak formeel en juridisch niet acceptabel is. Hoe ziet dit proces eruit?
o 512 plaatsen voor arbeidsmigranten is een buurt erbij qua aantal personen (half Oud Reeuwijk erbij). Geteld obv de plattegrond 42 kamers x 4 personen = 168. In de aanvraag RHA subsidie 236 x 2- persoonskamers en 40 x 1 persoonskamers in aanvraag aanjaagsubsidie RHA dd 10-2022 door Gemeente.
o Hoogbouw in de polder is dat toegestaan?
o Hoe wordt de verkeersafwikkeling geregeld?
o Zijn er geluidsonderzoeken behorende bij de initiatief beschikbaar?
o Is er flora en fauna onderzoek gedaan?
Is de PZH op de hoogte van dit initiatief en de onderzoeken van de Gemeente Alphen aan den Rijn? Wat vindt PZH van dit initiatief? En hoe denken beide overheidsinstanties dit initiatief passend te krijgen binnen provinciaal beleid? Graag zien wij de onderbouwing en onderzoeken tegemoet die een ontwikkeling op deze locatie zo grootschalig kan onderbouwen.
Is er een plan MER nodig aangezien de bebouwingscontour van de Provincie met dit initiatief wordt overschreden? Bredere afweging nodig?
Kan er inzicht gegeven worden in de bezetting van het migrantenhuisvesng aan de Hoogeveenseweg. Hoe is de verdeling aantal arbeidsmigranten voor de Greenport Boskoop en Gemeente Alphen aan den Rijn versus de regio? En op basis waarvan wordt besloten dat er 512 wooneenheden/hotelplekken bij moeten komen?
Voor hoeveel arbeidsmigranten dient de gemeente Alphen aan den Rijn/Greenport Boskoop onderdak te verlenen? Waar werken deze mensen? En kan aangetoond worden of hiermee de regionale vraag wordt ingevuld of de lokale?
Met dit initiatief dus een tweede concentratie erbij, naast Hoogeveenseweg? Wordt de andere locatie opgeheven?
Zijn er ook andere voorstellen geweest? Spreiden (kleinere eenheden) in plaats van concentreren. Kleinschalige huisvesting voor arbeidsmigranten op het eigen bedrijfsperceel van de kwekers zelf? Is onderzocht in hoeverre de omgevingsvisie en het bestemmingsplan hier andere uitwerkingen of mogelijkheden voor kan faciliteren?
Kunnen de burgemeester en wethouders samen met de Greenport Boskoop/ Kwekersbranche aantonen waarom op eigen locaties/bedrijfskavels geen woonruimte oplossingen gevonden kunnen worden? Het huisvestingsvraagstuk op eigen terrein op te lossen? In plaats van aanspraak te doen op de collectieve publieke openbare ruimte, polder en landschap en natuurwaarden. In hoeverre is hiernaar gezocht, is er onderzoek gedaan en wordt daarin een verantwoordelijk genomen?
In de initiatieftekening wordt een buitenruimte getekend waar 512 mensen gebruik van moeten gaan maken. Dit is veel te klein en zal betekenen dat bewoners elders gaan verblijven, hangen en recreëren. Kan er uitleg gegeven worden hoe de Burgemeester en wethouders dit zien?
Kunnen Burgemeester en wethouders aangeven wat het verschil is van overlast in het centrum en overlast elders (flora/fauna, bewoners, agrarische bedrijven in de polder)? Hoe wordt deze afweging gemaakt? Hoe weegt een verdienmodel van 1 ontwikkelaar (PROMAD) op tegen zoveel landschappelijke, recreatieve en agrarische waarde? waar de situatietekening al niet compleet is als zij 512 mensen dient te accommoderen, staat op de tekening de ontsluing aan de Middelburgseweg nu als calamiteitenweg ingetekend. De Provincie Zuid-Holland hee echter in haar adviezen aangedragen dat een ontsluiting aan de Middelburgseweg voor voetgangers/ fietsers een must is, en voor hulpdiensten toegankelijk dienst te zijn. Wat is het standpunt van de Burgemeester en wethouders hierin, daar de tekening op dat vlak niet is aangepast. Wij vragen Burgemeester en Wethouders om dit initiatief/de plannen te heroverwegen in het belang van de natuur en het behoud van de weidevogels. Omdat de weidevogels op deze plek in deze polder van groter belang zijn!
Als we de plannen goed begrijpen betekent dit hoogbouw, meerlaagse bouw in de polder om het aantal woon- verblijfseenheden te realiseren. De stedenbouwkundige en landschappelijke randvoorwaarden en uitgangspunten die opgesteld dienden te worden door de gemeente Alphen aan den Rijn zijn niet gedeeld en voor zover onbekend. Het initiatief ontbreekt het aan:
1. Landschappelijke kwaliteiten en inpassing van het terrein en is onvoldoende uitgewerkt.
2. Ruimtelijke uitgangspunten opgesteld door de Gemeente Alphen aan den Rijn?
3. Een goede en volwaardig aantal m2 buitenruimte en landschappelijke inpassing die in verhouding is met het aantal toekomstige bewoners (512).
4. Geluidsberekeningen; 512 extra bewoners, betekent ook meer auto’s en verkeersbewegingen. Daarmee overlast voor de polder, de Randweg en Middelburgseweg en Reijerskoop. Meer C02 uitstoot wat schadelijk is voor de direct omliggende polders, flora en fauna.
5. Onduidelijkheden omtrent ontsluiting. Middelburgseweg voetgangers en fietsers, gemotoriseerd verkeer via de Wijkdijk? Of alle verkeer via de Wijkdijk?
Zijn er ontwerptekeningen, plannen en bijbehorende onderzoeken die kunnen aantonen dat bovenstaande aspecten voldoende zijn afgewogen?Met dit initiatief wordt vooral naar een ‘quick win’ en marktwerking gekeken. Graag helderheid van burgemeester en wethouders waarom hiervoor gekozen wordt en of dit houdbaar is voor de langere termijn? Hoe verhoudt dit initiatief zich tot andere visies en langere termijnplannen voor de polder? Is het Waterschap betrokken geweest?
Er worden (mogelijk) woningen voorgesteld op de waterkering en het historisch lint. Is dit afgestemd met het Waterschap? Hoe wordt de woonkwaliteit gezien voor deze woningen met 512 bewoners in de achtertuin? Geen uitzicht en (geluid)overlast?
Vragen aanvulling:
Bodemonderzoek verlangt aanvullend onderzoek, zie Woo XII. ODMH sorteert al voor op BUS Immobiel procedure omdat daar geen bezwaar & beroep mogelijkheid op zit. Hoe kijkt Burgemeester en Wethouders naar deze houding?
Tav vervuiling is advies afdekken met meerdere meters zand eo grond voor te beginnen met bebouwing. Door te verzwaren ontstaan in deze polder almaar meer kwellen. Wethouder roept telkens dat alle initiatief bij initiatiefnemer ligt, maar wie controleert hier dat bevindingen ook terecht en passend zijn bij deze specifieke polder met zijn unieke eigenaardigheden?
Hoe ziet mevrouw XXX de huisvesting plannen zich verhouden tot de samenwerkingsovereenkomst Toekomstvisie MT Polder die op 05-04-2024 getekend is door de diverse gemeenten? Hoe is die samenwerking nog uitvoerbaar als dit er komt?
Wat is de status van het huidige parcipatieplan? Is dit het 2e of 3e ingediende plan?
Greenport is met man en macht bezig voor een onderbouwing die geen stand gaat houden vanwege het ontbreken van een wettelijk kader. Verder zal er geen lange commitment zijn van kwekers vanwege de hogere kosten die dat met zich meebrengt. Volgens zeggen gaat het gedogen op eigen erf er af zodra de locatie er is. De Greenportvoorzitter dhr XXX zegt letterlijk:
o Ik zou het ook niet in mijn achtertuin willen
o Het moet er koste wat het koste komen
o Risico van verval gedoogregels lopen we maar we nemen de gok
Wat is het gewin van de Greenport in deze?
Historische Boskoopse Vereniging schrij momenteel een visie op behoud van verleden. De polder speelt hier een grote rol in en deze visie wordt ook gedragen door de gemeente. Hoe denkt zij deze bebouwing te verklaren in een dergelijke visie?
Als bewonersgroep zitten wij hier en stellen wij u deze vragen die voor alle bewoners die zich hebben aangesloten, gelden. Er is tevens 1 bewoner waar u reeds een toezegging heeft gedaan in januari om contact op te nemen of langs te gaan voor een persoonlijk gesprek (dat laatste lijkt mij het meest passend, tevens voor visualisatie van de situatie). Daarnaast heeft zij bij de Raadsvergadering van 20-02-2025 een ingekomen stuk ingediend, in de vorm van een persoonlijk schrijven hoe dit haar, haar gezin en haar bedrijf persoonlijk gaat raken. Waarom wordt hier niet passend gehoor aan gegeven? Deze mensen zitten al 3 maanden met enorme buikpijn voor de gevolgen van dit voornemen van de gemeente, waarbij ze daarvoor buikpijn hadden uit angst niks te kunnen ondernemen vanwege mogelijk kettingbedingen in hun koopakte. Dit betekent dus al vanaf oktober de angst dat wonen en werk onherstelbaar beschadigd gaan worden met het stadium waarin dit plan zonder plan zich al bevindt. Hoe garandeert u dat u hen hoort en ziet? En op welke termijn gaat dat gebeuren? In het persoonlijke schrijven dat zij hebben ontvangen staat eenzelfde excuus als in de Raadsinformatiebrief. Zeker niet chique van gemeente Alphen aan den Rijn!
Via Ministerie VRO is er een begroting verstrekt. Hieruit valt op te maken dat de gemeente en PZH een bijdrage gaan leveren aan de bouw van dit project van 1.100.000 euro. Dit schijnt verplicht te zijn? Waarop wordt dit bedrag gebaseerd dan?
Raadsinformatiebrief dd 17-03-2025:
Via Ministerie VRO is er een begroting verstrekt. Hieruit valt op te maken dat de gemeente en PZH een bijdrage gaan leveren aan de bouw van dit project van 1.100.000 euro. Hiervan staat niets beschreven door u aan de Raad. Wat is daarvan de reden?
De ISV 2020 wordt genoemd als basis voor de grootschalige interesse. De onderbouwing van de zoeklocaties zijn echter ramingen en een notitie van 07-03-2018 door SBGB. Hoe kan een gemeente hier in meegaan als cijfers niet zijn onderbouwd?
De ISV 2020 wordt in de Raadsvergadering van 26-03-2025 genoemd dat er juridische consequenties aan vast zien als deze niet wordt nageleefd. Waar baseert u dat op?
Vorig jaar was de conclusie dat er 1.400 internationale medewerkers waren. Opnieuw geen onderbouwing van. Tevens waren er een bovengemiddeld aantal met een vast dienstverband. Die kunnen toch niet in een dergelijke locatie worden ondergebracht? Die hebben waarschijnlijk al een vast onderkomen. Dus hoeveel van de 1.400 mensen vormen een probleem qua huisvesting? En hoe urgent zijn deze problemen?
Veel van de internationale medewerkers werken via een uitzendbureau. Maar daar werkt Promad niet mee. Hoe ziet u zich dat oplossen?
Het contracteren van kamers door Green Port werkt alleen als er voor langere tijd gecommitteerd wordt. Voor hoe lang zijn kwekers daartoe bereid en is inzichtelijk wat hen dit kost?
Ook hier komt het parcipatieplan ter sprake, waarin de gemeente adviezen heeft gegeven. Heeft zij niet veel meer gedaan, door het doorschuiven van een freelance kracht die regelmatig door gemeente werd gebruikt?
Promad heeft niet alleen in brief aan omwonenden uitspraken gedaan over de gemeente, in persoonlijk contact gaven zij aan het parcipatieplan van 08-01-2025 in overleg met de gemeente te hebben opgesteld. Hoe kunnen zij zoiets beweren zonder een kern van waarheid?
Op de tijdlijn vermelden zij onder december dat College v Burgemeester en Wethouders heeft besloten mee te werken aan de herontwikkeling van het terrein tot woon- en verblijfsgebied. Als dat nog niet het geval is, waarom de initiatiefnemer dan niet tot de orde roepen?
Onder het kopje maart staat een parcipatieplan (voor het eerst) ter download met datum 26-03-2025. Daar is akkoord op gegeven door College? Waarom is dat 27-03 niet vermeld tijdens de Raadsvergadering waar de Raadsinformatiebrief als ingezonden stuk gold?
De omgevingstafel zou in 2022 in een interne oefening gehouden zijn, gebruikmaken van een casus die door 1 van de collega’s is aangereikt. In een stuk van de VNG van 2024 is bevestigd dat vanaf 2019 werd geoefend met rollenspel. Vanaf 2021 is dit direct vanuit praktijksituaties gedaan met echte adviseurs en een fictieve initiatiefnemer, snel gevolgd door echte initiatiefnemers. Hoe zou dit dan nog een interne oefening kunnen zijn?
Afgelopen najaar is het terrein verkocht aan Promad. De tekening is echter gewijzigd op 24-01-2024, evenals de BV naam HA Boskoop BV. Aannemelijk is het dus dat de voorlopige koop al veel langer speelt en ook bekend is bij de gemeente. Gemeente heeft bevestigd dat zowel de wijziging van 24-01-2024 als die van 05-12-2024 op basis van telefonisch contact met mevrouw XXX zijn uitgevoerd. Hoe kunt u die wijzigingen verklaren als eea niet bekend was binnen deze gemeente?