
Red de polder
Boskoop
Stadhuisplein 1
Postbus 13
2400 AA Alphen aan den Rijn
Telefoon: 14 0172
Zaaknummer 3496130
Datum 23 april 2025
Contactpersoon XXXXXXXX Team Projectmanagement Gebiedsontwikkeling
Onderwerp: Brief Red de polder
Beste heer/mevrouw,
Hartelijk dank voor uw brief, wij hebben deze met aandacht gelezen. Graag geven wij u nadere toelichting op de door u gestelde vragen.
Sinds het aanbieden van uw brief en petitie heeft binnen het college van burgemeester en wethouders een verschuiving van portefeuilles plaatsgevonden vanwege het vertrek van wethouder XXX.
Op 3 april jl. is door wethouder XXX, mede namens wethouder XXX gereageerd op de actuele situatie met betrekking tot de huisvesting van arbeidsmigranten. Over de toezeggingen die tijdens deze bijeenkomst zijn gedaan blijven wij graag met u in overleg. Daarnaast zien wij uit naar constructief overleg met alle betrokkenen.
Vraag 1 & 2: Onderzoek en proces
De gemeente Alphen aan den Rijn vervult richting initiatiefnemers van initiatieven in veel gevallen een faciliterende rol. Dit betekent niet dat de gemeente op voorhand volledig of op onderdelen akkoord geeft op de uitwerking en of realisatie van een initiatief. Primair toetsen wij of initiatieven binnen het wettelijk en beleidsmatig kader passen en bewaken de ruimtelijke en maatschappelijke belangen.
In het geval vanhet initiatief Middelburgse polder is er geen onderzoek uitgevoerd door het team Projectmanagement Gebiedsontwikkeling als basis voor dit initiatief.De gemeenteraad heeft in 2021 de Intergemeentelijke Structuurvisie (ISV) vastgesteld. Tijdens de voorbereiding hiervan hebben boomkwekers via Greenport Boskoop interesse getoond in (georganiseerde) huisvesting voor hun medewerkers op een of meerdere locaties. Ook speelde de overlast in Boskoop-centrum hierbij een rol, waar een gebrek aan controle is op de woonkwaliteit van arbeidsmigranten. Daarom zijn in de ISV twee zoeklocaties opgenomen: Middelburgseweg 88A te Boskoop en het PCT-terrein Hazerswoude-Dorp, bedoeld voor 500 tot maximaal 1.000 arbeidsmigranten.
Zoals ook nadrukkelijk op 3 april gesteld: er is nog niets ter besluitvorming aan de raad voorgelegd aangezien er nog geen aanvraag ligt van de ontwikkelaar. Dat betekent dat er nog geen besluit is genomen over het initiatief. In december 2024 heeft het college een informatieve brief naar de raad gestuurd, zonder besluitvorming over het initiatief.
Vraag 3: Bestemmingsplan
De procedure voor het wijzigen van het omgevingsplan (voorheen bestemmingsplan) vindt plaats wanneer de gemeente het plan voldoende uitgewerkt vindt en het college dit ter besluitvorming aan de raad wil aanbieden. Er zijn drie stappen te onderscheiden:
Vóór het ontwerp-omgevingsplan : de gemeente kondigt aan dat het omgevingsplan wordt gewijzigd en stelt eventueel een milieueffectrapport (MER) op.
Ontwerp-omgevingsplan : Het ontwerp-omgevingsplan wordt ter inzage gelegd, waarna iedereen zienswijzen kan indienen.
Vaststelling omgevingsplan : De gemeenteraad stelt het omgevingsplan vast.
Op dit moment heeft het perceel de bestemming Bedrijf, met nadere aanduiding groothandel. Dit betekent dat er op dit moment geen wooneenheden of verblijfsvoorzieningen zijn toegestaan. Dit vraagt om een wijziging van het omgevingsplan. Voor de wijziging van het omgevingsplan moet de ontwikkelaar onder andere een verkeersonderzoek (om verkeersafwikkeling en impact op de omgeving in kaart te brengen), een geluidscontourenonderzoek en Flora- en faunaonderzoek uitvoeren.
Volgens het huidige omgevingsplan mogen bedrijfsgebouwen worden gerealiseerd tot een hoogte van 10 meter, met een afwijkingsmogelijkheid van maximaal 15% (tot 11,5 meter), mits dit geen onevenredige afbreuk doet aan omliggende functies.
De term hoogbouw wordt in Nederland gebruikt voor gebouwen waarbij een lift verplicht is, wat geldt vanaf vijf verdiepingen. De huidige situatietekening laat drie bouwlagen zien. Indien een grotere bouwhoogte mogelijk wordt gemaakt via een wijziging van het omgevingsplan, moet er sprake zijn van een evenwichtige toedeling van functies aan locaties. Dit betekent dat de impact op de omgeving zorgvuldig moet worden afgewogen en gereguleerd.
Vraag 4 & 5: Provinciaal beleid – Bebouwingscontour Provincie Zuid Holland
Dit initiatief is geen plan van de gemeente Alphen aan den Rijn, maar van een ontwikkelaar. De beoogde locatie ligt in het boom- en sierteeltgebied. Dit gebied is aangewezen in de Zuid-Hollandse omgevingsverordening, die op 01-01-2025 in werking is getreden. In deze omgevingsverordening staat de mogelijkheid tot huisvesting voor short- en midstay-verblijf voor arbeidsmigranten. Dit maakt huisvesting voor arbeidsmigranten mogelijk, maar reguliere woningbouw lastiger. Ook hecht de provincie een groot belang aan bijvoorbeeld de weidevogels in dit gebied en ziet toe op zorgvuldig onderzoek op de effecten. Het is de verantwoordelijkheid van de ontwikkelaar om deze onderzoeken uit te voeren en een wijziging van het omgevingsplan aan te vragen. De Omgevingsdienst (ODMH) heeft bij de partiële herziening van de Intergemeentelijke structuurvisie (ISV) uit 2020 beoordeeld dat voor dit project geen milieueffectrapport (MER) hoeft te worden opgesteld.Vraag 6 t/m 10: Het initiatief en huisvesting Wij hebben geen gegevens over de locatie aan de Hoogeveenseweg, omdat dit niet ons perceel is. Ook zijn wij niet op de hoogte van een eventuele sluiting van deze locatie.
In 2023 heeft Stichting Belangenbehartiging Greenport Boskoop onderzoek gedaan naar het aantal internationale medewerkers in de Greenport. De schatting is dat er ca. 1.400 arbeidsmigranten tijdelijk werkzaam zijn. Om ervoor te zorgen dat een nieuwe huisvestinglocatie in regio Boskoop ook daad-werkelijk grotendeels benut wordt voor medewerkers die in de Greenport werkzaam zijn, wordt debehoefte vanuit de bedrijven naar kwalitatief goede huisvesting geïnventariseerd en gebundeld om zodoende gezamenlijk een gegarandeerd aantal ‘bedden’ te kunnen contracteren.
Kleinschalige huisvesting op eigen percelen van kwekers is al mogelijk via de Nadere Regels Tijdelijk Wonen. Sommige kwekers maken hier gebruik van, en er komen regelmatig nieuwe aanvragen binnen. Toch hebben kwekers in 2018/2019 aangegeven dat er ook behoefte is aan grootschalige huisvesting,wat heeft geleid tot de opname van zoekgebieden in de ISV.
Het initiatief Middelburgseweg voorziet in short- en midstay-huisvesting, wat betekent dat arbeids-migranten hier tijdelijk verblijven. Integratie in de lokale gemeenschap speelt daardoor in mindere mate een rol. De komst van 500 bewoners zal leiden tot extra verkeer. De initiatiefnemer moet, voor de wijziging van het omgevingsplan een verkeerskundig onderzoek uitvoeren. Dit onderzoek moet aantonen welke verkeersstromen ontstaan, hoe deze zich verhouden tot de bestaande infrastructuur en of er maatregelen nodig zijn om verkeersoverlast te beperken.
Vraag 11 t/m 14: Rust in de polder
Dit initiatief komt mede voort uit een vraag van boomkwekers die zich hebben gemeld bij de Greenport Boskoop met interesse in grootschalige huisvesting voor hun medewerkers. Ook speelde de overlast in Boskoop-centrum mee. Aan de hand hiervan zijn in de Intergemeentelijke Structuurvisie (ISV) uit 2020 twee zoekgebieden vastgesteld. Op de beoogde locatie zal meer toezicht en naleving van het SNF- keurmerk mogelijk zijn dan in het centrum van Boskoop, waar nu geen structureel toezicht is op de kwaliteit van de opvang. Daarnaast zal op het terrein één of meerdere beheerders wonen, die de bewoners ondersteunen en zorgen voor naleving van de afspraken.
De ontwikkelaar moet zorgdragen voor voldoende kwalitatieve buitenruimte voor het aantal bewoners. Een te kleine buitenruimte kan ertoe leiden dat bewoners elders in de omgeving gaan verblijven, wat overlast en druk op de openbare ruimte kan veroorzaken. Dit is een belangrijk aandachtspunt bij verdere planvorming.
De locatie moet aan twee kanten ontsloten worden, zodat hulpdiensten altijd toegang hebben. Of beide zijden ook gebruikt worden voor gemotoriseerd verkeer, wordt bepaald aan de hand van verkeers- onderzoeken. Daarbij wordt het effect op de weidevogels zorgvuldig meegenomen, omdat zowel de gemeente als de provincie het behoud van deze vogels van groot belang vindt. De ontwikkelaar is verantwoordelijk voor de onderzoeken wat de effecten zijn op de weidevogels en hoe deze kunnen worden beperkt.
Vraag 15: Landschappelijke-, cultuurhistorische waarde en natuur
De ontwikkelaar is verantwoordelijk voor een goede ruimtelijke inpassing van het initiatief, zodat het passend is in de omgeving. Hiervoor heeft de ontwikkelaar een landschapsarchitect ingeschakeld om een ontwerp te maken dat aansluit bij het landschap en de ruimtelijke kwaliteiten van het gebied. Bij de aanvraag voor wijziging van het omgevingsplan zal deze ruimtelijke inpassing worden getoetst, samen met het stedenbouwkundigplan.
Vraag 16 & 17: Waterberging en waterkering
Het Hoogheemraadschap heeft in 2022 tijdens de omgevingstafel advies gegeven over dit initiatief. Het woningbouwprogramma is op dit moment nog niet zeker. Indien er woningen op het historisch lint worden gerealiseerd, moeten deze ruimtelijk goed worden ingepast. De ontwikkelaar zal bij de verdere uitwerking onderzoeken hoe het zit met geluidsoverlast en woonkwaliteit voor deze woningen. Daarnaast zullen wij als gemeente intern beoordelen of dit initiatief in lijn is met andere gemeentelijke en provinciale visies voor dit gebied.
Bij de afweging van dit initiatief wordt niet alleen gekeken naar een marktgerichte oplossing, maar ook naar een duurzame en toekomstbestendige invulling. De gemeente zal toetsen of het initiatief houdbaar is voor de lange termijn.
Met betrekking tot de mogelijke woningen op de waterkering en het historisch lint moet worden onderzocht hoe dit zich verhoudt tot de adviezen van het Waterschap en de leefkwaliteit van toekomstige bewoners. Factoren zoals geluidsoverlast worden meegenomen in de verdere planvorming en wijziging van het omgevingsplan van eventuele woningbouw.
Afsluitend, zoals in het begin van deze reactie aangegeven ziet het college uit naar constructief overleg met alle betrokkenen.
Met vriendelijke groet,
burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn,
de waarnemend secretaris XXXX, De burgemeester, XXXX